آرشیو دی ماه 1398

پرسش مهر 98 رئيس جمهور

يك داستان آموزنده

۸۰ بازديد

وقتي دالايي لاما جايزه صلح نوبل سال 1989 را دريافت كرد، يك خبرنگار از او پرسيد: حالا بعد از اين چه؟ مي خواهيد چه كار كنيد؟ او لبخندي زد و گفت: انگار هر كاري كه ما آدم ها انجام مي دهيم، مثلا خانه يا ماشيني مي خريم، غذايي مي خوريم، دوستي پيدا مي كنيم و حتي به جوايز بزرگي نائل مي شويم، هرگز برايمان كافي نيست. ما آدم ها هميشه به دنبال بيشتر و بيشتريم، اما بيشترها لزوما بهتر نيستند. من فقط آرزو مي كنم كه خودم و همة آدم ها هر چه زودتر بفهمند كه شادي و رضايت شان را نبايد در بيرون از خودشان جست وجو كنند. 


به آساني نمي توان شادي را تعريف كرد. شادي براي بعضي ها عاشق شدن يا بچه دار شدن است و براي بعضي ديگر، برنده شدن در قرعه كشي يا رفتن به دل طبيعت. تجربيات حسي در بالاترين حد خود، نوعي سرخوشي و لذت را به همراه دارند كه لزوما زودگذر است و از زياده روي در خوردن يا آميزش جنسي جلوگيري مي كند. با وجود اين، روان شناسان با تكيه بر يافته هاي اخير خود دربارة شادماني، سعي دارند ويژگي هاي زودگذر و نيز پايدار اين شرايط حسي ناشناخته را توصيف و علت آن را كشف كنند. شيلا پنچال، كارشناس روان شناسي مثبت و بنيانگذار Happiness First TM است و با سازمان ها و اشخاص مختلفي همكاري دارد. او در اين خصوص مي گويد: روان شناسان سه عامل را براي شادماني شناسايي كرده اند: لذت بردن از زندگي، به كارگيري توانايي هاي فردي به طور بي وقفه، و درك آن چه برتر از ماست. 
براي مثال، وقتي غرق صحبت، كار يا تفريح هستيم، احساسي به نام جوشش به ما دست مي دهد كه مانع از خوشي و شادماني مي شود، ولي پس از مدتي جاي خود را به احساس رضايت عميقي مي دهد كه پايدارتر است. جوشش عاملي بسيار مؤثر در ايجاد حس شادي پايدار است.

نقش ورزش صبحگاهي در روحيه دانش آموزان

۸۵ بازديد

نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابي مي‌شود، بيشتر افسردگي‌ها در كودكان در دوران ابتدايي و در نوجوانان در دوره راهنمايي و دبيرستان است. اين افسردگي‌ها بيشتر زائده حوادث نامطلوب زندگي است كه معمولاً نياز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ايجاد كننده آن برطرف شوند خود به خود درمان مي‌شوند. تمرينات بدني و ورزش يكي از راه هاي علاج و تسكين فشارهاي رواني است.

از آن جا كه فشارهاي رواني مي‌توانند باعث بروز خستگي شوند، تمرينات بدني موجب بالارفتن قدرت عضلاني مي‌شوند و خون بيشتري در آن ها جريان مي‌يابد و از ميزان خستگي و دردهاي عضلاني ناشي از فشارهاي رواني مي‌كاهد، هم‌چنين تمرينات بدني با افزايش سطح آندروفين خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابي در افراد مي‌شوند، بنابراين دانش آموزان قابليت‌هاي بيشتري براي مبارزه با مشكلات رواني را پيدا مي‌كنند. دانش آموزاني كه اقدام به ورزش صبحگاهي منظم مي‌كنند، هدفمند و اميدوار شده و تغييرات زيادي را دراهداف زندگي خود به وجود مي‌آورند.

Related image

فوايد ورزش صبحگاهي بر اساس تحقيقات انجام شده

كاهش افسردگي دانش آموزان

تقويت احساسات دانش آموزان

تقويت صداقت دانش آموزان

ايجاد آرامش در دانش آموزان

كاهش فشارهاي رواني

ايجاد نشاط و شادابي

ايجاد روابط اجتماعي

پيشرفت درسي

علاقمندي به درس هاي ديگر

افزايش سرعت يادگيري

افزايش نكته سنجي دانش آموازن

برقراري ارتباط نزديك‌تر بين معلم و دانش آموز

بذر توسعه در زمين شاد مدارس

۷۹ بازديد

در سال‌هاي اخير در زمينه شادي و نشاط اجتماعي و اهميت آن در جامعه تحقيقات متعددي صورت گرفته است. نتايج و يافته‌هاي اغلب اين پژوهش‌ها بيانگر اين است كه خواسته‌هاي فطري و نيازهاي رواني نقش مهمي در سلامت فرد و جامعه داشته و مي‌تواند در فراهم كردن زمينه‌هاي توسعه جامعه نقش قابل توجهي داشته باشد.

بر همين اساس، از سال ۲۰۰۰ ميلادي به بعد سازمان ملل براي تعيين سطح توسعه‌يافتگي كشورها عواملي نظير شادي و نشاط، اميد به آينده، خشنودي و رضايت مندي را مورد توجه قرار داده است.

ايران نيز غافل از اين مساله نبوده و در موارد متعدد به اين مساله توجه كرده است. يكي از اين موارد  بند «ب» ماده ۹۷ برنامه چهارم توسعه است كه به صورت صريح دولت را مكلف كرده تا به منظور پيشگيري و كاهش آسيب هاي اجتماعي نسبت به تهيه طرح جامعي براي بسط و گسترش روحيه نشاط، شادابي، اميدواري، اعتماد اجتماعي، تعميق ارزش‌هاي ديني و هنجارهاي اجتماعي اقدام نمايد.

بعلاوه، اهميت اثر اين موضوع بر ديگر مسائل جامعه، از قبيل پرخاشگري، خشونت، دعواها و نزاع‌ها مي‌گذارد تا جايي است كه  بارها « سعيد نمكي»، وزير بهداشت از كمبود سطح شادي و نشاط اجتماعي در جامعه خبر داده و خواستار سياست گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي جهت افزايش ميزان نشاط اجتماعي شده است.

وي چندي پيش در يكي  از سخنراني‌هاي خود عنوان كرد: سال‌ها است كه كارشناسان و روانشناسان از لزوم شاد ساختن جامعه براي كاهش آسيب‌هاي رواني سخن مي‌گويند. با اين حال، گويي مسوولان و دست اندركاران همچنان نيازي به فراهم ساختن بسترهاي شادي براي مردم نمي بينند. اين در حالي است كه شادي نه تنها حق تك تك شهروندان جامعه محسوب مي‌شود، بلكه نيازي براي سلامت فردي و جمعي و اقتضاي حركت رو به جلوي كشور در مسير توسعه است.


به عبارتي ديگر، شادي و نشاط يكي از ضرورت هايي است كه مي‌تواند به پويايي و سرزندگي جامعه منجر شده و با ايجاد خلاقيت و انگيزه در ميان افراد به پيشرفت جامعه كمك رساند.

ضمن توجه به اهميت و تأثير شادي بر توسعه جوامع،  بايد گفت كه در مورد شادي تعاريف مختلفي ارائه شده است. عده اي از پژوهشگران منظور از آن را زيستن در يك محيط مطلوب مي دانند و عده‌اي شادي را مترادف با رضايت مي‌دانند.

هرچند زمينه‌هاي شادي مي‌تواند به طرق مختلف در محيط‌هايي مانند خانواده و محل كاري  فراهم شود، اما از ميان اين فضاها مدرسه نقش و اهميت برجسته‌تري دارد. مدرسه، نخستين جامعه‌اي است كه كودك در آن گام مي‌نهد و اولين تجربه‌هاي زندگي اجتماعي كودكان در محيط مدرسه شكل مي‌گيرد، خيلي مهم است كه اين محيط آموزشي از شادابي كافي برخوردار و بدور از كسالت و بي تحركي باشد.

 در نتيجه دانش‌آموزان در اين مدارس اميد به زندگي و شوق زيستن براي موفقيت، كنجكاوي، شادابي و طراوت تحصيلي را از دست نداده و بي‌تفاوتي و پرخاشگري را جايگزين آن‌ها نمي‌كنند.

Image result for ‫مدرسه شاد‬‎

چگونه مدرسه اي شاد داشته باشيم؟

۷۸ بازديد

دانش‌آموزان مدارس ما به جاي لذت دوران كودكي و فراگيري مهارت‌هاي زندگي مجبورند براي گذراندن دوران تحصيلات عمومي و گرفتن مدرك، مسيري طاقت‌فرسا را آن هم غالبا با بي‌رغبتي طي كنند. اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه‌يافته، فرد شادترين لحظات زندگي خود را در مدرسه مي‌گذراند و نه تنها با مدرسه احساس بيگانگي نمي‌كند بلكه بخش عمده‌اي از زندگي اجتماعي خود را در آنجا تجربه مي‌كند. اما اشكال در چيست و چه عيبي در نظام آموزشي ما وجود دارد كه مدارس را براي بچه‌ها خسته‌كننده كرده تا از هر فرصتي براي تعطيل‌كردن و به عبارتي گريزان‌بودن از درس و مدرسه استقبال كنند. سال‌هاست كه بحث بازنگري در شيوه و نظام آموزش‌و‌پرورش، چه از نظر محتواي كتب درسي و چه از نظر ساختار و برنامه‌هاي آموزشي و اداري مطرح است، اما اين تغييرات گوناگون نتوانسته مدرسه را براي دانش‌آموزان به محيطي جذاب و مفيد و شاد تبديل كند. از نظر نگارنده، عواملي وجود دارد كه بدون شك مانع ايجاد و نهادينه‌شدن نشاط و سرخوشي در دانش‌آموزان مي‌شوند كه مي‌توان با شناخت و تعديل آنها اين دغدغه را برطرف كرد.
سنگين و حجيم‌بودن كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان در تمام مقاطع كه علاوه بر ايجاد خستگي و دلزدگي دانش‌آموزان، عملا فرصتي براي آموزش عميق مطالب باقي نمي‌گذارد. محيط خشك و بدون جذبه مدرسه، ساختمان فرسوده و تزئينات و رنگ‌آميزي نامناسب و نورگيرنبودن كلاس‌هاي مدرسه، تدريس به شيوه‌هاي عموما سنتي، معلم‌محوري، الزام پذيرش بي‌چون‌و‌چراي دانش‌آموز، عدم تعامل دوجانبه معلم و دانش‌آموز در فرايند كلاس كه موجب بي‌حوصلگي و خستگي زودرس مي‌شود. رابطه غيرصميمي و خشك بين معلم و دانش‌آموز و الزام به انجام تكاليف سنگين و بي‌توجهي به نظرات و احساسات آنها، مسئله تنبيه بدني در برخي كلاس‌هاي درس كه هرازگاهي اخباري از برخورد خشن معلم با دانش‌آموزان شنيده مي‌شود. همچنين از ديگر عواملي كه موجب عدم رغبت دانش‌آموزان براي حضور در كلاس‌ها و بي‌علاقگي آنها به مدارس مي‌شود، برگزاري كلاس‌هاي صبح زود است كه علاوه بر تأثيراتي كه بر سلامتي بچه‌ها دارد، آنها را از مدرسه بيزار مي‌كند. همچنين ايجاد استرس و اضطراب ناشي از روش‌هاي نادرست آموزشي و محيط مدرسه موجب بي‌انگيزگي دانش‌آموزان براي حضوري شاداب در مدرسه مي‌شود.   

Image result for ‫مدرسه شاد و با نشاط‬‎                                      

چگونه محيط مدرسه را شادتر كنيم

۹۰ بازديد

شادي در مقابل غم وافسرگي يكي از حالات روحي ما انسانها است كه براي سلامتي جسم وروح ما وديگران بسيار موثر ومفيد مي باشد . انسانهاي شاد كمتر دچار بيماري هاي جسمي مي گردند و عموما انسانهاي شاد افراد متعاد ل از نظر روحي مي باشند .
محيط مدرسه نيز كه شامل معلمان وكاركنان و دانش آموزان مي باشند نياز به شادابي و طراوت دارد و مدير و معلم با نشاط موج شادماني و شادابي واقعي را در مدرسه ايجاد مي كند . چهره هاي اخمو و خيلي جدي در محيط مدرسه كه تعداد زيادي انسانها درآن فعاليت دارند موجي از غم وسردي را در روحيات تزريق مي كنند . آنان نه خود زندگي مفيدي دارند واز آن لذت مي برند نه به ديگران فرصت عشق و محبت را مي دهند . براي يك مدرسه شاداب چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم ؟

۱- هميشه چهره خندان و تبسم را در نگاه و صورت خود داشته باشيم
۲- در معاشرت با اطرافيان با احساس و شاداب باشيم
۳- رفتارهاي مثبت را برجسته و توجه نماييم
۴- از كلمات محبت آميز و خودماني در سخنان خود استفاده كنيم
۵- كبرو غروربي جا نداشته باشيم وخود را برتر از ديگران ندانيم
۶- برنامه هاي شاد در ساعات تفريح در مدرسه داشته باشيم .
۷- از موسيقي در ساعات مناسب به موقع استفاده كنيم
۸- ديگران را دعوت به لبخند و شادي نماييم .
۹- رنگ آميزي ديوارهاي كلاس و راهرو را فراموش نكنيم
۱۰ - ايجاد فضاي سبز در حياط مدرسه و تزيين كلاس وراهرو به گلهاي زيبا محيط را شاد مي نمايد.
Image result for ‫دانش آموز شاد‬‎