شادي در مقابل غم وافسرگي يكي از حالات روحي ما انسانها است كه براي سلامتي جسم وروح ما وديگران بسيار موثر ومفيد مي باشد . انسانهاي شاد كمتر دچار بيماري هاي جسمي مي گردند و عموما انسانهاي شاد افراد متعاد ل از نظر روحي مي باشند .
محيط مدرسه نيز كه شامل معلمان وكاركنان و دانش آموزان مي باشند نياز به شادابي و طراوت دارد و مدير و معلم با نشاط موج شادماني و شادابي واقعي را در مدرسه ايجاد مي كند . چهره هاي اخمو و خيلي جدي در محيط مدرسه كه تعداد زيادي انسانها درآن فعاليت دارند موجي از غم وسردي را در روحيات تزريق مي كنند . آنان نه خود زندگي مفيدي دارند واز آن لذت مي برند نه به ديگران فرصت عشق و محبت را مي دهند . براي يك مدرسه شاداب چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم ؟
۱- هميشه چهره خندان و تبسم را در نگاه و صورت خود داشته باشيم
۲- در معاشرت با اطرافيان با احساس و شاداب باشيم
۳- رفتارهاي مثبت را برجسته و توجه نماييم
۴- از كلمات محبت آميز و خودماني در سخنان خود استفاده كنيم
۵- كبرو غروربي جا نداشته باشيم وخود را برتر از ديگران ندانيم
۶- برنامه هاي شاد در ساعات تفريح در مدرسه داشته باشيم .
۷- از موسيقي در ساعات مناسب به موقع استفاده كنيم
۸- ديگران را دعوت به لبخند و شادي نماييم .
۹- رنگ آميزي ديوارهاي كلاس و راهرو را فراموش نكنيم
۱۰ - ايجاد فضاي سبز در حياط مدرسه و تزيين كلاس وراهرو به گلهاي زيبا محيط را شاد مي نمايد.
شادي در مقابل غم وافسرگي يكي از حالات روحي ما انسانها است كه براي سلامتي جسم وروح ما وديگران بسيار موثر ومفيد مي باشد . انسانهاي شاد كمتر دچار بيماري هاي جسمي مي گردند و عموما انسانهاي شاد افراد متعاد ل از نظر روحي مي باشند .
محيط مدرسه نيز كه شامل معلمان وكاركنان و دانش آموزان مي باشند نياز به شادابي و طراوت دارد و مدير و معلم با نشاط موج شادماني و شادابي واقعي را در مدرسه ايجاد مي كند . چهره هاي اخمو و خيلي جدي در محيط مدرسه كه تعداد زيادي انسانها درآن فعاليت دارند موجي از غم وسردي را در روحيات تزريق مي كنند . آنان نه خود زندگي مفيدي دارند واز آن لذت مي برند نه به ديگران فرصت عشق و محبت را مي دهند . براي يك مدرسه شاداب چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم ؟
۱- هميشه چهره خندان و تبسم را در نگاه و صورت خود داشته باشيم
۲- در معاشرت با اطرافيان با احساس و شاداب باشيم
۳- رفتارهاي مثبت را برجسته و توجه نماييم
۴- از كلمات محبت آميز و خودماني در سخنان خود استفاده كنيم
۵- كبرو غروربي جا نداشته باشيم وخود را برتر از ديگران ندانيم
۶- برنامه هاي شاد در ساعات تفريح در مدرسه داشته باشيم .
۷- از موسيقي در ساعات مناسب به موقع استفاده كنيم
۸- ديگران را دعوت به لبخند و شادي نماييم .
۹- رنگ آميزي ديوارهاي كلاس و راهرو را فراموش نكنيم
۱۰ - ايجاد فضاي سبز در حياط مدرسه و تزيين كلاس وراهرو به گلهاي زيبا محيط را شاد مي نمايد.
چه عواملي به نشاط دانش آموزان در كلاس كمك مي كند ؟، راههاي نشاط بيشتر دانش آموز در مدرسه،شاداب سازي محيط كلاس،شاد كردن محيط كلاس،چرا دانش آموزان در مدرسه شاد نيستند ، چگونه خوب سخنراني كنيم ، روشهاي ايراد سخنراني مفيد،چرا نمي توانيم سخنراني كنيم،روشهاي سخنراني خوب،غلبه بر ترس سخنراني
عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در كلاس درس
وضعيت فيزيكي كلاس:
يكي از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعيت فيزيكي كلاس مي باشد. فضاي فيزيكي شامل رنگ، نور، چينش نيمكت ها، تهويه و تعداد دانش آموزان است.
الف) رنگ:
مطالعات و تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد رنگ ها همان گونه كه بر روح و روان آدمي تأثيرات گوناگوني به جاي مي گذارند، جسم او را نيز تحت تأثير قرار مي دهند. محققان بر اين باورند كه هر يك از رنگ ها فوايد خاص درماني محسوسي براي بدن انسان دارند و در اين باره گزارش هاي متعددي مبني بر استفاده هاي موفقيت آميز از رنگ در درمان بسياري از بيماري هاي فيزيكي دريافت كرده اند. برخي از دانشمندان حتي معتقدند تمايل ناخودآگاه ما به يك يا چند رنگ خاص مي تواند نشانه اي از نيازهاي بدن ما در جهت ترميم خود باشد. اطلاع از خواص درماني مختلفي كه به هر يك از رنگ ها نسبت داده شده است مي تواند كمك شاياني به انتخاب صحيح آنها هنگام تهيه لوازم و طراحي دكوراسيون فضاهاي مختلف مدرسه باشد.
به عنوان مثال رنگ نارنجي رنگ گرم و صميمي است. نارنجي پرتوهاي شادي آفريني از خود ساطع مي كند كه موجب رفع خستگي است. يا رنگ سبز كه انرژي زا و آرامش بخش است به طوري كه اضطراب را از انسان دور مي كند و موجب رفع تنش و گرفتگي هاي عضلاني مي شود. به خصوص اين كه سبز رنگي ايده آل براي فضاهايي است كه در آنها تمركز و آرامش مورد نياز است.
ب) چينش نيمكت ها:
براي ارتباط و تعامل بيشتر دانش آموزان با يكديگر و همچنين ارتباط مؤثر و چهره به چهره معلم با دانش آموزان مي بايست نيمكت ها طوري چينش شوند كه اين مهم محقق گردد. علماي تعليم و تربيت بهترين روش چينش صندلي ها را به صورت دايره اي يا «U» شكل پيشنهاد مي كنند، خصوصاً در درس هايي كه نياز به بحث و بررسي، فعاليت هاي گروهي براي حل يك مسئله و يا انجام آزمايش و يك پروژه مي باشد. در اين صورت تعامل و ارتباط به شكل صحيح انجام پذير خواهد بود. اين امر باعث مي گردد تمامي دانش آموزان درگير آن فعاليت شوند و حالت انفعالي و خستگي در آنها به وجود نيايد.
ج) تهويه و تعداد دانش آموزان:
تهويه هوا باعث مي شود به صورت مستمر هواي تازه و پر اكسيژن در كلاس در جريان باشد و تنفس راحت تر انجام گردد، در نتيجه نشاط و سرزندگي به وجود مي آيد و حالت رخوت و كسالت از دانش آموزان دور مي شود، ضمن آن كه تعداد دانش آموزان بايد به خصوص نسبت به مساحت و فضاي موجود متناسب باشد.
● ابزار تشويق:
تشويق جلوه اي از تحسين و تقدير و نوعي تأييد براي فرداست، در سايه آن شوقي در آدمي پديد مي آيد كه به رفتاري معين اقدام كرده و آن را مكرر مي سازد.
به طور كلي در تعريف تشويق مي توان گفت: تشويق عامل وادار كننده است كه به انسان نيرو و انرژي مي دهد، شخصي كه تشويق مي شود از كار و زحمت خود احساس رضايت و خشنودي مي كند و اين رضايت خاطر است كه جلوي خستگي و بي ميلي او را مي گيرد.
تشويق و تحسين مايه تقويت روح است وحس اعتماد را در فرد به وجود آورده و استعدادهاي فرد رشد كرده و توان دروني اش به فعليت درمي آيد.
حاصل تشويق ممكن است فايده اي براي آدمي نداشته باشد، ولي همين خودپسندي فرد را امتناع مي كند و به او اطمينان مي دهد كه عملش عاقلانه و مورد تأييد بوده است در نتيجه موجب دلگرمي و نشاط او مي شود.
● خواب كافي دانش اموزان در اوقات قبل از كلاس و ورود به مدرسه:
خواب از جايگاه بسيار مهمي در زندگي ما برخوردار است. خوابيدن مثل تغذيه كار غريزي است و هر يك از اين دو جزيي از غريزه بقاء است.
اهميت استثنائي خواب عليرغم اين كه ما به آن بي توجه هستيم، از هر زاويه اي كه آن را مورد بررسي قرار دهيم و ازهر جنبه زندگي كه به آن مربوط مي شود بنگريم، يك واقعيت است. خواب ناكافي از جهت هاي مختلف بر انسان عواقب سوء مي گذارد.
از نظر جسمي در صورت بي خوابي، بيماري هاي مزمن نيز گسترش مي يابد، تغييراتي نيز در فرمول خون به وجود مي آيد كه در درازمدت سبب پيدايش كم خوني مي گردد و حالت كسالت همراه با خستگي دايمي و فزاينده و يك حالت تنبلي كه به خوبي نمي توان آن را توجيه كرد، توليد مي كند. علاوه بر اين بدخوابي نه تنها باعث خستگي مي گردد، بلكه نيروي جسمي را نيز كاهش داده و عمل گوارش را مشكل تر و كندتر مي سازد و عملكرد حواس نيز مختل مي شود.
دانش آموزاني كه خواب كافي نداشته باشند، عصبي، نگران، ناپايدار و سپس مضطرب شده و از مرحله رواني شديد به مرحله كوفتگي و خستگي مي رسند.
مسلماً در اين بدخوابي ها، دوره هاي طبيعي و بيولوژيك همراه، با تناوب هايي از شدت و ضعف نيز وجود دارد، ولي چون خواب از كيفيت و كميت بدي برخوردار است آنها را تشديد كرده و از كاهي كوه مي سازد. شخص كم خواب دائماً دچار ناراحتي رواني مي شود. چنين فردي خصايص بسيار با ارزش خود يعني دورانديشي را از دست مي دهد. براثر بي خوابي روزبه روز بر افسردگي كودكان افزوده مي شود و مشكلات ديگري در اين زمينه عارض آنها مي گردد، از جمله كم اشتهايي، ضعف انرژي، مشكلات روحي، كناره جويي از دوستان و فعاليت ها، احساس بي ارزش بودن و اندوهگيني مي كنند.
همچنين اهميت دادن به هدف در آموزش وتقويت انگيزه دروني از جمله عوامل ايجاد نشاط در دآنش آموزان است.
دماي كلاس،شاد بودن معلم و كاركنان مدرسه،عدم استفاده از تنبيه بدني،استفاده از موزيك هاي ملايم و مناسب، محبت اولياي مدرسه به تمام دانش آموزان ، شركت تعاوني فعال مدرسه و... همگي مي تواند در جاي خود به جذابيت مدرسه و كلاس كمك نمايد .